Hem SIGBI Automation ABKontaktSitemap

Volvo Aero programmerar objektorienterat med SIGMATEK

Volvo Aero är leverantör av komponenter inom området: flygplansmotorernas Formel 1. Volvo Aero har i uppdrag att förse våra svenska stridsflygplan JAS 39 Gripen, men även de stora Airbus A380 flygplanen med komponenter till motorer som kräver extremt hög tillförlitlighet. I mer än 90 procent av världens större civilflygplan sitter det någon komponent som är tillverkad av Volvo Aero!

<-Bildtext:Krister Conradsson och Jan Österberg vid blästern, ett av Volvo Aeros projekt med SIGMATEKs styrsystem.

Objektorienterad programmering är ett måste i komplexa maskiner

Volvo Aero är egentligen inte en SIGMATEK-standardkund. Volvo Aero uppgraderar sina befintliga maskiner med modernare styrsystem, alternativt köper man in nya maskiner och SIGMATEK jobbar mot maskinbyggare inom serietillverkning. För Volvo Aero finns inte alltid motsvarande maskin att köpa i modernare version och då får man helt enkelt uppgradera styrsystemet. Det var under mässan Scanautomatic som SIGBI Automation AB, Elinc Sweden AB och ansvariga för ombyggnad hos Volvo Aero träffades för första gången. Volvo Aero var då bl.a. ute efter att se sig om efter styrsystem.
Bildtext:Krister och Jan går igenom visualiseringen av blästern.

Volvo Aero började med kurs i objektorienterad programmering

När Volvo Aero introducerades för SIGMATEKs möjlighet att leverera en komplett lösning samt den objektorienterade programmeringen så var inte valet svårt. Man började med att gå en kurs i objektorienterad programmering, ledd av SIGBI Automation och har därefter anammat det objektorienterade konceptet med klasser, objekt, ärvning osv. Fördelarna är många, bland annat reduceras utvecklingstimmarna genom enklare felsökning och debugging men även genom att man kan återanvända kod. Den nerkortade utvecklingstiden reducerar utvecklingskostnader. Den breda produktpaletten som erbjuds i form av touchpaneler från 5,7 tum till 19 tum, I/O-moduler, servodrives och möjlighet till kommunikation via olika fältbussar har ytterligare förenklat Volvo Aeros ombyggnationer med hjälp av SIGMATEK.

Volvo Aeros komponenter håller högsta kvalite, de måste även maskinerna och styrsystemet göra

Volvo Aeros kvalitetstänk kan sammanfattas genom Leif Ydenius, tekniskt ansvarig för ombyggnadsprojekt: ”-Vi jobbar med komponenter som måste uppfylla högsta kvalitet, vilket är ett krav då JAS 39 Gripen också bara har en motor. Motorn i JAS 39 Gripen har aldrig drabbats av ett motorhaveri. Detta resultat och denna framgång hade inte varit möjligt om vi inte hade kunnat sätta samma krav på våra maskiner och de styrsystem som sitter däri.”
<-Bildtext:Blästern med ABB-roboten som är ansluten via Profibus till SIGMATEKs styrsystem.


Kan skräddarsy maskinen tack vare möjligheten att nå så många olika gränssnitt

Leif Ydenius berättar vidare:”Tack vare att SIGMATEK även stödjer de mest grundläggande fältbussarna så har vi kunnat koppla in oss på flera av våra befintliga maskiner och enheter via både Profibus och CAN-Buss (standard på alla styrningar). Möjligheten till CAN-Buss gör att vi kan välja både CAN-Open eller att kommunicera med rå CAN-data. Ett av våra exempel är vår bläster där en ABB-robot styrs via Profibus av SIGMATEK och där vi dessutom kommunicerar med en CAN-Open I/O-enhet, allt i samma applikation, suveränt!”
Bildtext:Markus Genander programmerar objektorienterad med LASAL för sitt projekt, Svetsbom.


Fler pressreleaser